Τα αυτοκίνητα που έχουν το χρώμιο ως επιλογή χρώματος και φινιρίσματος, αναμένεται να σταματήσουν να παράγονται σύντομα.
Το χρώμιο είναι διαδεδομένη επιλογή χρώματος μεταξύ όλων των κατασκευαστών αυτοκινήτου, με πιο έντονη παρουσία στα πολυτελή μοντέλα, λόγω της λάμψης και του παιχνιδίσματος με το φως που προσφέρει.
Γιατί θα σταματήσει το χρώμιο από τα αυτοκίνητα
Συνεπώς, το χρώμιο με τις ενώσεις του εξασθενούς χρωμίου, που χρησιμοποιείται μαζικά εδώ και δεκαετίες, τόσο στα αυτοκίνητα, όσο και στις μηχανές και είναι γνωστό για την τοξικότητά τους για τον άνθρωπο -και όχι μόνο, πρόκειται να απαγορευτεί, στο τέλος της χρονιάς που διανύουμε.
Στο αυτοκίνητο, το χρώμιο χρησιμοποιείται συνήθως στις μάσκες των αυτοκινήτων, στους προφυλακτήρες, τους τροχούς και στην καμπίνα, ενώ στις μηχανές, υπάρχει συνήθως σε αρκετά τμήματα ενός κινητήρα, που είναι εκτεθειμένος σε κοινή θέα, συνήθως σε μοτοσυκλέτες της cruiser κατηγορίας.
Η επιμετάλλωση με χρώμιο γίνεται ώστε η εκάστοτε επιφάνεια να αποκτήσει αυτή τη χαρακτηριστική μεταλλική λάμψη. Η καρκινογόνος δράση του χρωμίου εντοπίζεται στους ρύπους που εκλύονται κατά τη διαδικασία της επιμετάλλωσης μιας επιφάνειας, ρύποι που είναι έως και 500 φορές πιο τοξικοί έναντι εκείνων που εκπέμπει ένας κινητήρας πετρελαίου ή βενζίνης κατά τη λειτουργία του. Ενώσεις του χρωμίου μπορούν να προκαλέσουν επίσης γενετικές μεταλλάξεις αλλά και προβλήματα στο αναπαραγωγικό πρόγραμμα.
Η απαγόρευση του χρωμίου αποτελεί μέρος των ρυθμίσεων για τα Οχήματα Στο Τέλος Κύκλου Ζωής και τη χρήση διάφορων επικίνδυνων ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή τους. Εκτός από το εξασθενές χρώμιο, σε αυτά περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο μόλυβδος, ο υδράργυρος και το κάδμιο.
Με τι αντικαθιστούν το χρώμιο οι κατασκευαστές αυτοκινήτων
Οι κατασκευαστές προσπαθούν εδώ και χρόνια να αντικαταστήσουν το εξασθενές χρώμιο, ως υλικό επιμετάλλωσης, με άλλες ουσίες λιγότερο τοξικές και επικίνδυνες για την υγεία και το περιβάλλον, όπως είναι το νικέλιο και ο χαλκός, ενώ κάποιοι δεν το χρησιμοποιούν πλέον καθόλου στα νέα μοντέλα τους.
Η απαγόρευση που θα τεθεί σε ισχύ στο τέλος του 2024, θα επηρεάσει ιδιαίτερα σημαντικούς τομείς στον γενικότερο κλάδο του αυτοκινήτου, όπως είναι η επισκευή ή αναπαλαίωση ιστορικών αυτοκινήτων, ενώ αλώβητοι δεν θα βγουν και άλλοι κλάδοι της βιομηχανίας, όπως είναι εκείνος της εκτύπωσης, αλλά και της κατασκευής μαγειρικών σκευών.
Μέχρι να βρεθεί εναλλακτική, η επιμετάλλωση με χρώμιο, τουλάχιστον επί ευρωπαϊκού εδάφους θα περιοριστεί σε κρίσιμα εξαρτήματα όπου δεν υπάρχει εναλλακτική, όπως οι αντλίες θερμότητας, όπου το χρώμιο εφαρμόζεται σε κάποια σημεία ως αντιδιαβρωτικό.