Πάνω από 2.000 άτομα συμμετείχαν – Χωρίς μάσκα, και ο ένας πάνω στον άλλον, λικνίστηκαν στον ρυθμό των τραγουδιών, αδιαφορώντας για οποιεσδήποτε συνέπειες, οι οποίες τελικά αποδείχθηκαν τραγικές για τέσσερις φιλοξενούμενους στο γηροκομείο στο Ασβεστοχώρι
Στη σκιά της τραγικής είδησης ότι τέσσερις ηλικιωμένοι σε οίκο ευγηρίας της Θεσσαλονίκης, εξέπνευσαν αφότου μολύνθηκαν από τον κορωνοϊό, κάποιοι αναπολούν με νοσταλγία ένα μεγάλο και φαντασμαγορικό πάρτυ στη Χαλκιδική. Μια μαζική συνάθροιση εκατοντάδων ατόμων, κυρίως νεαρών, οι οποίοι διψούσαν για νυχτερινή διασκέδαση, για ένα ξέσπασμα απελευθέρωσης από την καταπίεση της καραντίνας. Είναι όμως πολύ σοβαρή η πιθανότητα αυτή η ευκαιρία εκτόνωσης των ατίθασων νιάτων να έδωσε τη χαριστική βολή στα γηρατειά. Το ότι αυτό συνέβη ακούσια και εξ αμελείας δεν έχει καμία σημασία – εξάλλου δεν είναι καν ακριβές.
Περήφανοι για το ανεπανάληπτο live της 2ας Αυγούστου, για τα πυροτεχνήματα και βέβαια τον παλμό των περίπου 2.000 συνωστιζόμενων θαμώνων, οι υπεύθυνοι μεγάλου beach bar στη Χαλκιδική έχουν αναρτήσει αναμνηστικό βίντεο στην επίσημη σελίδα του συγκροτήματος στο Facebook. Στις εναέριες λήψεις από drone, όσο μπορεί να διακρίνει κάποιος, δεν υπάρχει ούτε ένας από τους ψυχαγωγούμενους ο οποίος να φορά μάσκα. Αντιθέτως, κυριαρχούν το αμέριμνο κέφι και ο παλμός, τα υψωμένα χέρια και τα εξ επαφής «πατείς με πατώ σε» λικνίσματα στον ρυθμό των τραγουδιών. Ακούγεται ότι ήταν μια πραγματικά αξέχαστη βραδιά, αν μη τι άλλο για όσους είχαν αποφασίσει να ξεχάσουν lockdown, τήρηση αποστάσεων και λοιπά περιοριστικά μέτρα, εν ολίγοις οτιδήποτε σχετικό με τον μισητό κορωνοϊό.
Αδιαφορώντας πλήρως για το γεγονός ότι εκείνη τη συγκεκριμένη ημέρα στην Ελλάδα είχαν αναφερθεί δύο νέοι θάνατοι από τη νόσο και πάνω από 72 επιπλέον κρούσματα, με ορισμένα εξ αυτών στη Χαλκιδική, σχεδόν δίπλα σε αυτούς που ξεφάντωναν. Την Κυριακή 2 Αυγούστου είχε ανακοινωθεί επίσης ότι, στην ίδια περιοχή της Μακεδονίας, είχαν σφραγιστεί από τις Αρχές δύο μπαρ, τα οποία θα έπρεπε να παραμείνουν κλειστά επί 15 ημέρες, ενώ οι ιδιοκτήτες τους καλούνταν να καταβάλουν πρόστιμο συνολικά 43.000 ευρώ. Η αιτία ήταν ότι κατά την έφοδο και τον έλεγχο είχαν διαπιστωθεί παρουσία πελατών άνω του επιτρεπόμενου ορίου, συνωστισμός, συγχρωτισμός κ.λπ. Κατά σύμπτωση, δε, από τα μεσάνυχτα της Δευτέρας 3 Αυγούστου, ακριβώς δηλαδή τη στιγμή που τα πνεύματα στην παρά θίν’ αλός συναυλία είχαν αρχίσει να ανάβουν, άρχιζε η εφαρμογή των αυστηροποιημένων μέτρων που ανακοίνωσε ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς. Σε αυτά περιλαμβανόταν η ρητή απαγόρευση όρθιων πελατών σε κλαμπ και μπαρ και η χρήση μάσκας ακόμη και στους εξωτερικούς χώρους όταν δεν είναι εύκολο να τηρηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις.
Μόλις 10 ημέρες αργότερα, σαν να βρισκόταν σε ένα παράλληλο σύμπαν, αλλά όχι πολύ μακριά από το beach bar όπου έλαβε χώρα το live με τη μαζική και δυναμική προσέλευση του κοινού, επιβλήθηκε καθεστώς καραντίνας 7 ημερών σε έναν οίκο ευγηρίας. Επί συνόλου περίπου 120 ατόμων, εμφανίστηκαν 36 κρούσματα μόλυνσης από τον COVID-19. Τα 33 από αυτά ήταν μεταξύ της κατεξοχήν ευπαθούς ομάδας των ηλικιωμένων φιλοξενούμενων και τα υπόλοιπα 3 εντοπίστηκαν σε εργαζομένους. Σε ένα γηροκομείο στο οποίο λαμβάνονταν όλα τα επιβεβλημένα μέτρα προστασίας, όπου ακόμη και το επισκεπτήριο είχε προσωρινώς ανασταλεί, ξαφνικά τα ασθενοφόρα έκαναν ουρά για να παραλάβουν άτομα ηλικίας άνω των 80 ετών προκειμένου να τα διακομίσουν στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ και Ιπποκράτειο. Για ορισμένους από τους άτυχους γέροντες, αυτή θα ήταν και η τελευταία τους διαδρομή.
Ο ιός στα μπουζούκια
Ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας, ο οποίος έσπευσε για αυτοψία και βοήθεια στη δομή φιλοξενίας ηλικιωμένων του Ασβεστοχωρίου Θεσσαλονίκης, αποκάλυψε ότι τα δύο γεγονότα κατά πάσα πιθανότητα συνδέονται μεταξύ τους. Δεδομένου ότι ο κ. Τσιόδρας δεν θα έλεγε ποτέ κάτι ελλιπώς τεκμηριωμένο, θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι ο κορωνοϊός μεταδόθηκε στο περιβάλλον του γηροκομείου από εργαζόμενο, συγγενή νεαρού ατόμου άρτι αφιχθέντος από διακοπές στη Χαλκιδική. Παραθερίζοντας, τη νύχτα της 2ας Αυγούστου ο εν λόγω νεαρός είχε παραστεί στη συναυλία του δημοφιλέστατου καλλιτέχνη Γιώργου Σαμπάνη.
Επισημαίνοντας την αυξημένη επικινδυνότητα τέτοιων πολυάνθρωπων συγκεντρώσεων για τη διάδοση του κορωνοϊού, ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Χαλκιδικής Μάριος Πυρπασόπουλος κρίνει ότι «οι αιτίες συγχρωτισμού στη Χαλκιδική ήταν τα μεγάλα κλαμπ στην Κασσάνδρα. Εκεί είχαμε τα κρούσματα. Υπήρχε ανησυχία, αλλά έγιναν μερικά μεγάλα πάρτυ.Τ ις τελευταίες ημέρες σταμάτησαν γιατί η Αστυνομία κάνει συχνές περιπολίες, επιβάλλει πρόστιμα και κλείνει τα μαγαζιά. Η κατάσταση έχει μαζευτεί».
Της υπόθεσης επιλαμβάνεται κατεπειγόντως και η Δικαιοσύνη, καθώς ο προϊστάμενος Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης Στέφανος Ζαρκαντζιάς διέταξε τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας, με σκοπό τον ενδεχόμενο καταλογισμό ευθυνών για τη διασπορά της νόσου στον οίκο ευγηρίας του Ασβεστοχωρίου. Ωστόσο, όπως καταγγέλθηκε σε τοπικά ΜΜΕ από άτομα τα οποία ζήτησαν να μείνουν ανώνυμα, η συναυλία του Σαμπάνη στο beach club της περιοχής Χανιώτη, στη χερσόνησο Κασσάνδρα της Χαλκιδικής, εύλογα ενοχοποιείται ως η πιο πιθανή πηγή διάχυσης του κορωνοϊού. Και αυτό διότι βρέθηκαν θετικοί στον COVID-19 τρεις από τους μπάρμαν της συγκεκριμένης επιχείρησης. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν και ότι στο κορωνο-πάρτυ μολύνθηκε από τον ιό και ο Σλοβάκος ποδοσφαιριστής του ΠΑΟΚ Μίροσλαβ Στοχ ή ακόμη και ο προπονητής της ρωσικής ομάδας μπάσκετ ΤΣΣΚΑ Μόσχας Δημήτρης Ιτούδης. Ωστόσο, ο πρώτος νοσούσε ήδη στις 2 Αυγούστου και για τον δεύτερο δεν έχει διευκρινιστεί εάν είχε παρεβρεθεί στο live του Γιώργου Σαμπάνη ή εξετέθη στον κορωνοϊό παριστάμενος σε κάποια άλλη εκδήλωση. Αλλωστε, δεν υπήρχε έλλειψη συναθροίσεων με μηδενικά μέτρα προστασίας, στη Χαλκιδική, στη Βόρεια Ελλάδα και τη Θράκη γενικώς και δυστυχώς όχι μόνο εκεί.
Κρυφτούλι με τον νόμο
Το αρχικό άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού συνοδεύτηκε από μια -αναμενόμενη κατά τις Αρχές- μικρή άνοδο στο πλήθος των κρουσμάτων, ειδικά στη Μακεδονία, στην οποία άρχισαν να καταφτάνουν τουρίστες από τα Βαλκάνια, διασχίζοντας τα χερσαία σύνορα. Ωστόσο σε έναν μεγάλο αριθμό γάμων, βαπτίσεων, οικογενειακών γλεντιών, αλλά και στα ξεφαντώματα με ζωντανή ελληνική μουσική η παρουσία αλλοδαπών είναι από ελάχιστη έως ανύπαρκτη. Στο πνεύμα της χαλάρωσης που επικράτησε -και εν μέρει καλλιεργήθηκε με ευθύνη των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών- άρχισαν τα παρατράγουδα. Είναι κοινό μυστικό στην τοπική κοινωνία ότι έπεφτε σύρμα πριν από τους ελέγχους που διενεργούσε η Αστυνομία σε επιχειρήσεις εστίασης και ψυχαγωγίας, ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική. Είτε με κάποιους πληροφοριοδότες, είτε με τσιλιαδόρους καταλλήλως ακροβολισμένους ώστε να εποπτεύουν την περιοχή και να αντιληφθούν αμέσως τυχόν περιπολικά που πλησιάζουν, επιτυγχάνεται η διατήρηση μιας νομοταγούς βιτρίνας. Αφού ειδοποιηθούν εγκαίρως, οι ιδιοκτήτες κλαμπ, μπαρ κ.λπ. επιβάλλουν ad hoc την τήρηση αποστάσεων ή ακόμη και απομακρύνουν θαμώνες από τον χώρο. Λέγεται ότι σε ορισμένες επιχειρήσεις, οι υπεύθυνοι απαγορεύουν σε τυχόν νοσούντες εργαζομένους τους να αποτείνονται στα νοσοκομεία για περίθαλψη και απλώς να παραμένουν για μερικές ημέρες κατ’ οίκον, ώστε να μη δυσφημίζουν το εκάστοτε «μαγαζί».
«Προσαρμογή» αντί συμμόρφωσης
Η επιπολαιότητα και η περιφρονητική υποτίμηση του κινδύνου από επαγγελματίες αλλά και κοινό έχει ήδη πυροδοτήσει την έξαρση ενός δεύτερου κύματος της πανδημίας στη χώρα. Οι προβλέψεις των ειδικών ακούγονται κάθε μέρα και πιο απαισιόδοξες. Παρ’ όλα αυτά, οι επιχειρηματίες των κέντρων διασκέδασης, αντί της συμμόρφωσης στις οδηγίες και τις εκκλήσεις των επιδημιολόγων, επιλέγουν την «προσαρμογή»: μετατρέπουν τις επιχειρήσεις τους από νυχτερινές σε απογευματινές, όπως γίνεται -τυχαίο παράδειγμα- στον χώρο της Θεσσαλονίκης όπου εμφανίζεται ο Νίκος Βέρτης για περιορισμένο αριθμό συναυλιών. Η τακτική της προσαρμογής, αναμφίβολα, είναι σε μεγάλο βαθμό κατανοητή λόγω της δραματικής απώλειας εσόδων των επιχειρήσεων εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης. Οχι όμως και συγγνωστή άνευ όρων. Σε κάθε περίπτωση, η απόπειρα να συνδυαστούν νομότυπα τα αυστηρά μέτρα προστασίας με την επικερδή λειτουργία των κλαμπ αποτυπώνεται παραστατικά σε μια ανακοίνωση προς κάθε ενδιαφερόμενο να παρακολουθήσει live του Βέρτη στη Θεσσαλονίκη: «Με σεβασμό στις αποφάσεις της κυβέρνησης και των Αρχών και μετά από την επιθυμία των θαμώνων […] σάς ανακοινώνουμε πως για τις παραστάσεις 14-15 και 21-22 Αυγούστου οι πόρτες θα ανοίγουν στις 19.30! Αξίζει να σημειωθεί πως το Σάββατο 8 Αυγούστου το κέντρο ελέγχθηκε ενδελεχώς από τις Αρχές και επιβραβεύτηκε για την τυπικότητά του! Οι αποστάσεις που τηρήθηκαν ήταν πολύ μεγαλύτερες από τα μέτρα προστασίας που προβλέπονταν, γεγονός που δείχνει τη σοβαρότητα με την οποία η επιχείρηση αντιμετωπίζει την κατάσταση. Επιπλέον, να τονίσουμε πως λίγες ώρες πριν τη λειτουργία του καταστήματος, όλοι οι εργαζόμενοι θα ελεγχθούν με το τεστ COVID-19. Δεν φοβόμαστε, ΠΡΟΦΥΛΑΣΣΟΜΑΣΤΕ. Μπορούμε να συνεχίσουμε να ζούμε την καθημερινότητά μας, έχοντας, όμως, στον νου μας τα βασικά μέτρα προστασίας».
Το πρόγραμμα των μουσικών σόου θα τελειώνει, βάσει των έκτακτων μέτρων, στις 12 τα μεσάνυχτα και γι’ αυτό θα αρχίζει πιο νωρίς. Ομως, αυτό που εύχονται όλοι είναι να μην είναι πλέον υπερβολικά αργά για να αναχαιτιστεί η διάδοση του κορωνοϊού από τα πάρτυ-εστίες μόλυνσης.ΠΗΓΗ