Ο θεατρικός «Σκρουτζ» Σπύρος Μπιμπίλας αποφάσισε να… απασφαλίσει και να ρίξει «βόμβες». Μπορεί η παράσταση στην οποία πρωταγωνιστεί στο θέατρο Κάτια Δανδουλάκη να πέρασε μια μικρή «θύελλα» λόγω Covid-19, ωστόσο από σήμερα θα βρίσκεται πάλι κοντά στο κοινό (έως και τα τέλη Φεβρουάριου), ενώ αμέσως μετά θα βρεθεί στην Κύπρο για τα γυρίσματα σίριαλ για ρώσικη πλατφόρμα, στο οποίο θα πρωταγωνιστήσει.
Ο πολυπράγμων πρόεδρος του ΣΕΗ, σε μια ανάπαυλα από τις παραστάσεις αλλά και τα ταξίδια για ρόλους που ετοιμάζεται να κάνει, όπως για την ευρωπαϊκών προδιαγραφών ταινία στην οποία συμμετέχει «Καπετάν Μιχάλης», μιλάει σε απογευματινή εφημερίδα για τα πιο καυτά θέματα με τα οποία έχει επιφορτιστεί, δείχνοντας τι πρόκειται να επακολουθήσει το επόμενο διάστημα…
Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε με το #MeΤoo, κύριε Μπιμπίλα;
Το #MeΤoo βρίσκεται σε εξέλιξη. Από τη στιγμή που έχει μπει μπροστά η ποινική διαδικασία και ορίστηκαν και οι δίκες, εμείς ως σωματείο πρέπει να περιμένουμε. Από την άλλη το πειθαρχικό συμβούλιο του Σωματείου Ηθοποιών δεν έχει ολοκληρώσει τις εργασίες του και θα πάμε σε μια γενική συνέλευση, που θα αποφασίσει αν θα αποβληθούν και άλλοι ηθοποιοί από το σωματείο. Αρα, βρισκόμαστε ακόμα σε μια μεγάλη εξέλιξη, ενώ υπάρχουν ακόμα καταγγελίες, αλλά είναι μόνο για εργασιακά ζητήματα πλέον. Ομως, αν θέλει κάποιος να βοηθήσει στις υπάρχουσες καταγγελίες, τον προτρέπουμε να το κάνει.
Τελικά, στη δίκη Φιλιππίδη είστε μάρτυρας…
Εγώ στη δίκη αυτή κλήθηκα ως μάρτυρας. Ομως, η κλήση μου δεν γράφει τι είδους μάρτυρας είμαι. Εγώ λοιπόν, βάσει της συνείδησής μου θα λειτουργήσω…
Θα λειτουργήσετε βάσει συνείδησης ή βάσει…
Καθαρά βάσει συνείδησης!
Σας έφερε σε δύσκολη θέση η κλήση σας ως μάρτυρας δίκης;
Εγώ δεν αρνήθηκα ποτέ τη φιλική σχέση που είχα με τον Πέτρο Φιλιππίδη. Ομως, οι εξελίξεις, τα γεγονότα και όλα όσα έχω μάθει τον προηγούμενο καιρό από πολλούς ανθρώπους (που κάποιοι δεν έχουν καταθέσει ακόμα) με έχουν κάνει να αμφισβητώ αυτό που ένιωθα τόσα χρόνια για τον Πέτρο. Οταν έχω ακούσει και έχω μάθει τόσα τρομερά πράγματα -τα οποία πρέπει να αποδειχτούν-, έχει κλονιστεί η πεποίθηση που είχα γι’ αυτόν τον συγκεκριμένο άνθρωπο. Αυτό που ξέρω, πάντως, είναι ότι σε αυτήν τη δίκη θα είναι πάρα πολλοί μάρτυρες.
Οταν τον δείτε απέναντί σας, μέσα στην αίθουσα του δικαστηρίου, πώς θα αισθανθείτε;
Θα αισθανθώ άβολα. Γιατί από την άλλη πλευρά έχω και φίλες μου οι οποίες είναι κατήγοροι και είναι φίλες μου, όπως ήταν και ο Φιλιππίδης.
Υπήρξε δίαυλος επικοινωνίας με την οικογένεια του Πέτρου Φιλιππίδη;
Είναι πολύ προσωπικό αυτό το στοιχείο. Ούτε το επεδίωξα και ούτε θέλω να το συζητάω…
Αρα, ό,τι δεν διαψεύδεται ούτε επιβεβαιώνεται…
Δεν θα απαντήσω, επειδή είμαι μάρτυρας στη δίκη αυτή!
Απέναντι στην οικογένεια Φιλιππίδη πώς αισθάνεστε;
Για το παιδί του θα πω ότι πρόκειται περί ενός πολύ σπουδαίου ταλέντου, το οποίο κάνει μεγάλη καριέρα στο θέατρο. Είναι αυτόνομος και δεν φταίει σε τίποτα για το λάθος του πατέρα του, των γονέων του.
Η πανδημία έχει φέρει ένα μεγάλο αλαλούμ και στον δικό σας κλάδο…
Δυστυχώς, πολύ μεγάλο. Στα εργασιακά, επειδή δεν υπάρχουν συλλογικές συμβάσεις, δεν μπορούμε να καταφέρουμε να πείσουμε τους επιχειρηματίες να προχωρήσουν σε αυτές. Και γίνεται αυτό επειδή και εκείνοι βρίσκονται σε πολύ δύσκολη κατάσταση. Αποτέλεσμα είναι να αποφεύγουν και εκείνοι τις συνομιλίες πάνω σε αυτό το θέμα. Και επικρατεί ένα χάος. Γιατί, εκμεταλλευόμενοι έναν μνημονιακό νόμο, δίνουν ελάχιστα χρήματα στους εργαζομένους και αντιμετωπίζουν τους ηθοποιούς όπως όλους τους άλλους εργαζομένους, με δίωρη εργασία μέσα στην ημέρα. Πάνω εκεί υπάρχει μια πολύ μεγάλη διάσταση.
Κύριε Μπιμπίλα, όντως υπάρχουν ηθοποιοί που πεινάνε;
Yπάρχουν ηθοποιοί οι οποίοι δεν έχουν κανένα απολύτως εισόδημα. Εχουν σταματήσει και τα επιδόματα και γι’ αυτό προσπαθεί και το Ταμείο Αλληλοβοηθείας να είναι σε κάθε περίπτωση ηθοποιών που βρίσκονται σε οικονομική ανέχεια. Δυστυχώς, οι ηθοποιοί πλέον δεν μπορούν να πληρωθούν από πουθενά και δεν μπορούν να επιβιώσουν. Πηγαίνουμε τρόφιμα από σπίτι σε σπίτι παλιών και νέων ηθοποιών.
Υπάρχουν περιπτώσεις ηθοποιών που άλλαξαν επάγγελμα λόγω οικονομικής ανέχειας;
Πολλοί έχουν αλλάξει. Υπάρχουν ηθοποιοί πολύ γνωστοί, πρωταγωνιστές -που, ευτυχώς, φοράνε μάσκα λόγω κορωνοϊού -και δουλεύουν ως ντελιβεράδες σε πιτσαρίες και σουβλατζίδικα. Ο ένας συνάδελφος μάλιστα είναι πασίγνωστος πρωταγωνιστής.
Έχετε κλάψει με θέμα συναδέλφου σας που βρέθηκε σε οικονομική ανέχεια τα δύο τελευταία χρόνια;
Βεβαίως και έχω φτάσει στα όριά μου! Αρχισα να κλαίω με την οικογένεια συναδέλφου μου ο οποίος έχει τρία παιδιά και το αντρόγυνο δεν είχε ούτε ένα ευρώ για να ταΐσει τα παιδιά του. Και φυσικά δεν βρίσκουν όλοι εύκολα εργασία. Πόσοι θα γίνουν πιτσαδόροι και ντελιβεράδες. Πόσοι;
Τη Δευτέρα όλος ο κλάδος των καλλιτεχνών θα είστε στους δρόμους…
Θα είναι 44 καλλιτεχνικά σωματεία, όλου του φάσματος. Ολοι στους δρόμους θα είμαστε, με ραντεβού στα Προπύλαια. Ο πολιτισμός δεν επιδοτείται όπως πρέπει στην Ελλάδα. Και σε όλο αυτό ευθύνεται όλο το σύστημα, το οποίο αποφεύγει να έρθει σε επαφή μεταξύ τους.
Εχουν κάνει φατρίες, όπου η μία φατρία δεν εξυπηρετεί την άλλη, με αποτέλεσμα να μη γίνονται και οι συλλογικές συμβάσεις. Με όλη αυτή τη λαίλαπα που έχει έρθει, προβλέπω να πτωχεύουν και οι παραγωγοί, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν ούτε θέατρα. Ξέρετε ότι πάνω από 1.000 ηθοποιοί έχασαν τα επιδόματα του Covid, επειδή μέσα στους ΚΑΔ του υπουργείου Εργασίας εμφανίζονταν ως ζογκλέρ και θηριοδαμαστές και το υπουργείο δεν αναγνώριζε το λάθος του για να το διορθώσει; Πόσες φορές πρέπει να πάμε έξω από το υπουργείο Εργασίας να παρακαλάμε να διορθώσουν το λάθος που οι ίδιοι έχουν κάνει; Είναι δυνατόν τα κομπιούτερ να μπέρδεψαν τους κωδικούς των ηθοποιών; Δεν πάει άλλο. Δεν μπορούν να μας αφανίσουν!
Το φαινόμενο ηθοποιών-παικτών σε ριάλιτι και η αποχώρηση του Χατζηγεωργίου απο το «Survivor»
Πάντως, τα τελευταία χρόνια στον καλλιτεχνικό χώρο υπάρχουν και περιστατικά που δείχνουν ότι έχει γίνει ένας αχταρμάς. Ο ένας ηθοποιός εγκαταλείπει το θέατρο για το «Survivor» και ο άλλος κάνει φάρσα δημιουργώντας πανικό…
Εχω νιώσει με όλα αυτά τα τελευταία γεγονότα ότι νέοι άνθρωποι έχουν χάσει τον προσανατολισμό τους. Μπορεί να αγαπάνε το θέατρο, όμως το θέατρο δεν μπορεί να τους κάνει να επιβιώσουν, με αποτέλεσμα να φτάνουν και σε βλακώδεις πράξεις, όπως αυτή της φάρσας. Αυτό ξεπερνάει τα όρια της λογικής. Και πρόκειται περί πολύ καλού ηθοποιού, όμως η συγγνώμη που έδωσε, εμένα προσωπικά, δεν με καλύπτει. Από την άλλη, ότι ηθοποιοί φεύγουν και πάνε σε ριάλιτι δείχνουν σε πόσο απεγνωσμένη κατάσταση έχουν φτάσει οι ηθοποιοί, οι οποίοι εξαναγκάζονται να φεύγουν από τη μεγάλη τους λατρεία, που είναι το θέατρο, για να πάνε να βγάλουν ευκαιριακά χρήματα. Η αποχώρηση του Χατζηγεωργίου από το «Survivor» δείχνει κάτι, ότι ο άνθρωπος αυτός δεν αντέχει αυτόν τον εξευτελισμό. Πρόκειται περί μεγάλου εξευτελισμού. Αισθάνομαι ότι ο Χατζηγεωργίου δεν αισθάνθηκε καλά εκεί μέσα. Και τα λέω αυτά γιατί ξέρω καλά τον Γιάννη, τον οποίο εκτιμώ και θαυμάζω ως συνάδελφο, ο οποίος κάνει ένα τρομερό φιλανθρωπικό έργο στη ζωή του. Και βρέθηκε στη δίνη ενός εξευτελισμού.