Το 2015, ο ΣΥΡΙΖΑ υποχρεώθηκε από την Ε.Ε. να επανακαθορίσει το καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων. Όμως, ενώ η Ε.Ε πίεζε να περιοριστούν οι δικαιούχοι του σχετικού επιδόματος, ο “νταουλιέρης των αγορών” είχε υποσχεθεί στους πάντες πως θα τους έβαζε στα βαρέα. Πώς θα χειριζόταν το πρόβλημα; Με την κλασική ελληνική συνταγή: άσ’ το γι’ αργότερα. Μολονότι ο νόμος του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ (4354/2015 άρθρο 18) έλεγε πως μέχρι την 31.12.2017 το καθεστώς θα έχει ξεκαθαρίσει, η επιτροπή που θα χειριζόταν το θέμα συστάθηκε, με την πίεση της 3ης αξιολόγησης, τον Ιανουάριο του… 2018 (Πολυνομοσχέδιο ΥΠΟΙΚ Ν.4512/2018 – άρθρο 396) με την υποχρέωση να έχει υποβάλει προτάσεις στους συναρμόδιους υπουργούς μέχρι τις 30.5.2018.
Βρήκαν ευκαιρία τα συνδικάτα και όρμηξαν. Βροχή τα αιτήματα για ένταξη στα βαρέα και ανθυγιεινά. Τι να κάνει η ενθοσωτήριος; Για να μην στεναχωρήσει τα πελατάκια δεν κατέληγε σε συμπέρασμα. Κι όταν είδε ότι ζύγωνε η προθεσμία, μ’ ένα νόμο κι ένα άρθρο έδωσε παράταση: μέχρι τις 29.02.2019. Πέρασε κι αυτή, χωρίς πόρισμα, ήρθαν οι εκλογές και ανέλαβαν οι “άλλοι”. Ίδια γεύση. Έφτιαξαν πάλι μια επιτροπή που δεσμεύθηκε να αποφασίσει μέχρι 30.6.2020. Μέσα στις αποφάσεις της θα ήταν και η ένταξη γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού του ΕΣΥ στα βαρέα και ανθυγιεινά. Αλλά αυτό έχει δημοσιονομικό κόστος. Πώς το αποφεύγεις; Με παράταση στο χρονοδιάγραμα! Από 30.6.2020 πήγε στις 31.10.2020. Αποτέλεσμα, ξανά μηδέν.
Και επί ΣΥΡΙΖΑ και επί ΝΔ, οι επιτροπές συνεδριάζουν, πληρώνονται από τον φορολογούμενο και συμπέρασμα δεν βγάζουν. Γιατί; Διότι μέχρι να βγάλουν, ισχύει το παλιό καθεστώς που δίνει επίδομα ανθυγιεινής εργασίας σε πλήθος κατηγοριών, και στο Δημόσιο βεβαίως βεβαίως, μέχρι και σ’ αυτούς που βγάζουν φωτοτυπίες στην χρεοκοπημένη ΠΥΡΚΑΛ! Δείτε εδώ: πόσο βαρύ και ανθυγιεινό θεωρείται το να εργάζεσαι στην Ελλάδα. (Η ΠΥΡΚΑΛ, ως… ξεχωριστός επαγγελματικός τομέας, είναι στην κατηγορία 30Α.) Αν κάποιους τους αφαιρέσεις από τη λίστα θα τους χάσεις από κομματικούς πελάτες. Δεν είναι καλύτερα να τους έχεις υπό ομηρία στο “περίμενε”;
Κι αφού πέρασε και η 31η Οκτωβρίου οι συναρμόδιοι υπουργοί (Σταϊκούρας, Γεωργιάδης, Βρούτσης, Κικίλιας, Θεοδωρικάκος, Σκυλακάκης) υπέγραψαν στις 3.11.2020 νέα ΚΥΑ με την οποία παρατείνεται η λειτουργία της επιτροπής μέχρι 30.4.2021. Ιδού η σχετική διάταξη:
1. Το τρίτο εδάφιο της παρ. 9 του άρθρου 18 του ν. 4354/2015 (Α 176) τροποποιείται και η παρ. 9 διαμορφώνεται ως εξής:
«9. Η Επιτροπή οφείλει να ολοκληρώσει το έργο που περιγράφεται στις περ. α και β και να υποβάλει σχετική γνωμοδότηση, συνοδευόμενη από αναλυτική μελέτη σύμφωνα με την ως άνω περιγραφή του έργου της, στους συναρμόδιους Υπουργούς έως τις 30.5.2018, καθώς και από προκαταρκτική ποσοτικοποίηση της εκτιμώμενης επίπτωσης της εν λόγω γνωμοδότησης. Οι συναρμόδιοι Υπουργοί επεξεργάζονται τη γνωμοδότηση και παρέχουν σχετικές οδηγίες. Επί τη βάσει των ανωτέρω οδηγιών η Επιτροπή οφείλει να ολοκληρώσει το έργο που περιγράφεται στην περ. γ της παρ. 2 και να υποβάλλει τελική γνωμοδότηση στους συναρμόδιους Υπουργούς έως τις 30.4.2021. Η διάρκεια λειτουργίας της συσταθείσας, με την υπ αρ. 2/14511/0004/12.3.2018 ΚΥΑ (ΑΔΑ: 728ΖΗΜ3Ξ), Επιτροπής, όπως έχει τροποποιηθεί με τις υπαρ. 2/56353/0004/22.11.2018 (ΑΔΑ: 63ΓΑΗ-ΑΞ0) και 35114 ΕΞ 2020/1.4.2020 (ΥΟΔΔ 323) αποφάσεις παρατείνεται ως την ως άνω ημερομηνία.»
Η τεχνική “άστο γι’ αργότερα” σε συνδυασμό με την τεχνική “πετάω τη μπάλα στον άλλον” είναι θαυματουργή για τις ελληνικές κυβερνήσεις. Η επιτροπή θα δώσει το πόρισμα στους υπουργούς, αυτοί θα κάνουν τις παρατηρήσεις τους και θα τις στείλουν στην επιτροπή που θα ξανακάνει πόρισμα για να το ξαναστείλει τους αρμόδιους υπουργούς κ.ο.κ. Και τον Απρίλιο του 2021 η προθεσμία θα παραταθεί για άλλους 5 μήνες και μετά για άλλους 5, ζωή νάχουμε. Δικαιολογίες πάντα θα υπάρχουν. Να τι επικαλέστηκαν οι “συναρμόδιοι” αυτή τη φορά: “ο προσδιορισμός των δικαιούχων, το ύψος, οι όροι και οι προϋποθέσεις καταβολής του επιδόματος είναι ένα ζήτημα πολύπλοκο, ενώ υπάρχουν πολλά σχετικά αιτήματα από τους Φορείς, τα οποία διαβιβάζονται συνεχώς στην αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή.” Ναι, εδώ και 5 χρόνια.
Φυσικά, οι συνεδριάσεις έχουν κόστος. Πληρώνονται και τα μέλη της επιτροπής και οι γραμματείς. Έτσι, αυτή η παράταση θα σου κοστίσει, φορολογούμενε, άλλες 35.000 ευρώ. Εντάξει, δεν είναι και πολλά λεφτά. Άλλωστε όταν πληρώνεις επίδομα βαρέως και ανθυγιεινού επαγγέλματος στον χειριστή φωτοτυπικού μηχανήματος της ΠΥΡΚΑΛ, να μην δώσεις και το κατιτίς παραπάνω στα μέλη κοτζάμ επιτροπής;
Κι έτσι, είμαστε όλοι μια ωραία ατμόσφαιρα, περνάν οι μέρες, οι μήνες, τα χρόνια, κυβερνήσεις εκλέγονται και κυβερνήσεις πέφτουν, χωρίς καμμία να αποφασίσει να κακοκαρδίσει τους πολιτικούς της πελάτες. Το επάγγελμα του ανεύθυνου πολιτικού, στην α λα γκρέκα εκδοχή του, είναι και ελαφρύ και υγιεινό. Με φουλ επιδόματα, συν την επιδοκιμασία του ψηφοφόρου κάθε 4 χρόνια, που όλο και κάποια ανταπόδοση θα περιμένει…
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΞΑΝΑ υπογραμμίζει, για εκατομμυριοστή φορά, πως δουλειά μιας κυβέρνησης δεν είναι να ορίζει πόσο θα πληρώνεται ο καθένας, αλλά να θεσπίζει κανόνες ασφαλείας και μέτρα προφύλαξης ώστε κανένα επάγγελμα να μην είναι ανθυγιεινό. Και φυσικά να επιβλέπει την τήρησή τους. Σήμερα αυτή η τεχνολογία υπάρχει. Ο όρος “βαρύ επάγγελμα” είναι ελληνική εφεύρεση. Όλες οι δουλειές βαρειές είναι. Και σε καρέκλα να κάθεσαι συνέχεια, σού πιάνεται η μέση, παίρνεις και κιλά. Το αν κάποιος αντέχει συγκεκριμένες συνθήκες εργασίας, το κρίνει ο ίδιος. Αν δεν τις αντέχει, πάει αλλού. Και, φυσικά, το πόσα λεφτά θα παίρνει κάθε εργαζόμενος το ορίζει η σχέση προσφοράς και ζήτησης στην αγορά εργασίας, και μόνο. Όχι οι συναρμόδιοι υπουργοί.