Συνεχίζονται τα φαινόμενα της νοθείας καυσίμων με φόντο τις υψηλές τιμές που μονοπωλούν την επικαιρότητα. Ας δούμε τι κάνουμε σε αυτές τις περιπτώσεις και πως οι επιτήδειοι δρουν τις περισσότερες φορές.
Με τον όρο νοθευμένα καύσιμα αναφερόμαστε σε εκείνα που έχουν γίνει προσμίξεις είτε με άλλο τύπο καυσίμου, διάφορες χημικές ενώσεις ή ακόμη και νερό, με στόχο να αυξηθεί το κέρδος ανά λίτρο του επιτήδειου βενζινοπώλη ή του παρόχου του καυσίμου προς το βενζινάδικο. Οι συνηθέστερες μορφές νοθείας είναι οι παρακάτω.
Απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων: Νοθεύεται με προσθήκη άλλων χημικών ουσιών, όπως τολουόλιο ή αλκοόλες. Είναι το πιο επικίνδυνο είδος νοθείας. Το τολουόλιο μπορεί να προκαλέσει πολύ σημαντικές ζημιές, καθώς είναι διαβρωτικό και αποσυνθέτει όλα τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως τσιμούχες, φλάτζες, σωληνάκια κ.λπ.
Σούπερ LRP: Η συνήθης νοθεία είναι η προσθήκη απλής αμόλυβδης βενζίνης στη σούπερ. Η χρήση απλής αμόλυβδης από αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας φθείρει σταδιακά τα έδρανα των βαλβίδων του κινητήρα και οδηγεί τελικά στη σοβαρή φθορά του ίδιου του μπλοκ του κινητήρα. Λόγω της μικρής κατανάλωσης της εν λόγω βενζίνης και της μικρής διαφοράς τιμής με την αμόλυβδη 95 οκτανίων, η νοθεία αυτής της μορφής, υποστηρίζεται από τους βενζινοπώλες, ότι δεν αποφέρει μεγάλα κέρδη εδώ.
Σούπερ αμόλυβδη 100 οκτανίων: Νοθεύεται με απλή αμόλυβδη. Σε ΙΧ που απαιτούν υψηλό αριθμό οκτανίων, η χρήση απλής αμόλυβδης μειώνει σημαντικά την απόδοση, αυξάνει τα επικίνδυνα καυσαέρια και τις επικαθίσεις στον κινητήρα, με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά του.
Diesel κίνησης: Νοθεύεται με diesel θέρμανσης ή diesel ναυτιλίας και σπανιότερα με white spirit. Η νοθεία με diesel θέρμανσης ή ναυτιλίας μπορεί να επιφέρει φθορές στους σύγχρονους κινητήρες που είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν με πετρέλαιο καλής ποιότητας. Το πρόβλημα είναι πολύ πιο έντονο, όταν γίνεται νοθεία με πετρέλαιο ναυτιλίας
Τι κάνουμε αν βάλουμε νοθευμένο καύσιμο
Στην περίπτωση που γεμίσουμε το ρεζερβουάρ μας με κακής ποιότητας ή νοθευμένο καύσιμο, η «αντίδραση» από τον κινητήρα μας θα σχετικά άμεση με την «απάντηση» να αντιστοιχεί σε αρρυθμία ήδη από το ρελαντί, αργό και ακανόνιστο ανέβασμα στροφών ή ακόμη και σβήσιμο, κάτι που μπορεί να συμβεί και εν κινήσει.
Τα παραπάνω φαινόμενα μπορεί να είναι λιγότερο ή περισσότερο έντονα και σχετίζονται άμεσα με το πόσο κακή είναι η ποιότητα του καυσίμου ή πόσο νοθευμένο είναι το καύσιμο που βρίσκεται πλέον στο ρεζερβουάρ μας. Το αυτοκίνητο μας, που φέρει φυσικά το δικό τους σύστημα «προστασίας» μπορεί επίσης να μας προειδοποιήσει και με σχετική λυχνία που μπορεί να ανάψει στον πίνακα πληροφοριών -συνήθως το γενικό «Check Engine»-, η οποία δεν αποκλείεται να συνοδεύεται και από κάποιο μήνυμα στην ψηφιακή οθόνη.
Σε οποιαδήποτε από τις παραπάνω περιπτώσεις αυτό που πρέπει να κάνουμε εμείς είναι να ακινητοποιήσουμε το αυτοκίνητο μας όσο πιο γρήγορα γίνεται -ακόμη και αν είναι σε θέση να κινηθεί- και να καλέσουμε την οδική βοήθεια.
Το επόμενο είναι το βήμα της «επισκευής» αφού το αυτοκίνητο θα πρέπει να μεταφερθεί σε συνεργείο ώστε να αδειάσει και να καθαριστεί το ρεζερβουάρ του, αλλά και το κύκλωμα που στέλνει το καύσιμο από το τελευταίο στο σύστημα ψεκασμού.
Προσοχή δεν πρέπει να ρισκάρετε να τελειώσετε το κακό καύσιμο που υπάρχει ήδη στο ρεζερβουάρ προσθέτοντας καύσιμο από άλλο βενζινάδικο που θα βρείτε στον δρόμο σας καθώς η λειτουργία του κινητήρα μπορεί να προκαλέσει δαπανηρές ζημιές τόσο στον ίδιο όσο και στα περιφερειακά του συστήματα, όπως είναι ο καταλύτης. Φυσικά, οι πρακτικές νοθείας από μια μικρή μερίδα πρατηρίων θα πρέπει να καταγγέλονται από τους πολίτες και στις αρμόδιες Αρχές.