Η Μάγχη της Ελλάδας βρίσκεται στο Ιόνιο Πέλαγος και ενώνει την Στερεά Ελλάδα με την Ήπειρο. Πόσα χρόνια χρειάστηκε η κατασκευή της, πόσο κόστισε και τι μήκος έχει;
Ο μοναδικός δρόμος στην Ελλάδα που περνάει κάτω από τη θάλασσα βρίσκεται στην Πρέβεζα. Πρόκειται για την υποθαλάσσια σήραγγα Πρέβεζας – Ακτίου, που συνδέει το θαλάσσιο στενό μεταξύ Στερεάς Ελλάδας και Ηπείρου στον Αμβρακικό κόλπο και αποτελεί έργο πνοής για την περιοχή, τους ταξιδιώτες και τους κατοίκους.
Το θαλάσσιο στενό του Αμβρακικού μέχρι το 2002 συνδέονταν μόνο ακτοπλοϊκά (με ferry boat και διαδρομή διάρκειας περίπου 30 λεπτών), με συχνά προβλήματα λόγω θαλασσοταραχών, ανυπαρξίας νυχτερινών δρομολογίων και πολύωρης αναμονής το καλοκαίρι που η κίνηση αυξανόταν.
Το έργο εξαγγελλόταν προεκλογικά επί δεκαετίες. Αρχικά, οι ντόπιοι επιθυμούσαν μια εναέρια καλωδιωτή-κρεμαστή γέφυρα. Όμως το 1991 ανακοινώθηκαν οι πρώτες μελέτες του αρμόδιου υπουργείου , που αφορούσαν υποθαλάσσια σήραγγα μήκους 600 μέτρων, από τη θέση Κυανή Ακτή Πρέβεζας μέχρι το Άκτιο Αιτωλοακαρνανίας.
Η κατασκευή του ξεκίνησε τελικά το καλοκαίρι του 1995 και ολοκληρώθηκε το 2002. Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 59 εκατομμύρια ευρώ και θεωρείται από τα πιο κοστοβόρα δημόσια έργα στην Ελλάδα, μετά την Εγνατία Οδό, την Αττική Οδό και τη Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης (Ρίο-Αντίρριο).
Η σήραγγα έχει συνολικό μήκος περίπου 1.600 μέτρα (τα 910 υποθαλάσσια) και μέγιστο βάθος 27 μέτρα κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Χρειάζεται περίπου 1,5 λεπτό για τη διάσχισή της, με μέγιστο όριο ταχύτητας τα 60 χλμ./ώρα. Η διέλευση πεζών και ποδηλάτων απαγορεύεται, όπως και φορτηγών με επικίνδυνα φορτία.
Για τη διέλευση απαιτείται η πληρωμή διοδίων και ο σταθμός διοδίων βρίσκεται στο Άκτιο. Η διαδρομή παρακολουθείται από κάμερες κλειστού κυκλώματος και καταγράφονται όλα τα στοιχεία της σήραγγας (θερμοκρασία, κραδασμοί, επίπεδα CO2 κλπ.).
Το υποθαλάσσιο τμήμα της σήραγγας αποτελείται από 8 «σπονδύλους» από οπλισμένο σκυρόδεμα, με μέγιστο μήκος 134.5 μέτρα και πάχος τοιχωμάτων 1 μέτρο και είναι τα μεγαλύτερα κινητά αντικείμενα που κατασκευάστηκαν ποτέ στην Ελλάδα, ενώ μετά την κατασκευή τους μεταφέρθηκαν στην ακριβή τους θέση με τη βοήθεια της άνωσης.
Για μεγαλύτερη ασφάλεια, έγιναν και ενισχύσεις στον πυθμένα της θάλασσας πριν την τοποθέτησή τους και αφού μπήκαν στην τελική τους θέση, στερεώθηκαν και καλύφθηκαν πλήρως για μεγαλύτερη προστασία από τα θαλάσσια στοιχεία. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το τσιμέντο της σήραγγας αντέχει χρονικά για 100 χρόνια και σε σεισμό μεγέθους έως 8 Ρίχτερ.